Diabetes og hjernen

 

Der er meget at se til, når man er ung

 


Føler du dig træt? Er du udmattet? Orker du ikke at passe din diabetes? Måske oplever du, at der slet ikke er tid til alt det, du skal? Så er du ikke alene! Her kan du læse om, hvorfor det kan være svært indimellem. 


Mange oplever, at de er trætte, udmattede og har svært ved at overskue at gøre alle de ting, diabetes kræver. Måske du også oplever det, og derfor læser med her. Der kan være forskellige grunde til, at det er sådan for dig. En af de svære ting ved diabetes, er, at der er meget at holde styr på hver dag. De ting, du skal gøre, skal helst blive en vane, altså noget der foregår automatisk. På den måde kommer du på sigt til at bruge mindre energi på det. 

Hjernen er sådan indrettet, at den sørger for, at vi ikke bruger unødvendige kræfter på for mange ting, og derfor er der en del af hjernen, kaldet lillehjernen, som står for de ting, der er automatiserede. Sådan gik det, da du skulle lære at cykle. I starten var det svært, måske næsten umuligt, så blev det nemmere, og nu tænker du ikke længere over, hvordan du er i stand til at cykle, eller hvilke bevægelser det kræver. Du gør det bare. Takket være lillehjernen. Et andet eksempel er at børste tænder. Nogle gange orker du det ikke, men for det meste gør du det, fordi du er vant til det. 

Sådan skulle det også gerne blive med din diabetes. Du gør det bare. Det kræver tid og vedholdenhed. Her er det godt at få støtte hos din familie, kæreste og venner – de skal støtte dig i det lange, seje træk.  

Det er vanskeligt for vi mennesker at fastholde os selv i rutiner, hvor vi ikke får en umiddelbar straf eller belønning. Vi vil så gerne mærke, at det vi gør, har effekt. Med diabetes ved vi kun, at det kan have betydning på sigt, hvis ikke du sørger for at passe godt på dig selv nu. Måske du ikke mærker det lige nu, og derfor er det vanskeligt at motivere dig selv til de mange ting, som er gode at gøre, når du har diabetes. Det betyder, at du skal have gang i nogle af hjernens mest avancerede funktioner for at gøre ting, som du ikke nødvendigvis mærker effekten af lige nu, men som du skal forestille dig er godt på lang sigt.  

Det er vi mennesker generelt ikke gode til. Din hjerne kan blive træt, fordi den netop skal bruge de meget avancerede funktioner hver dag, hele dagen. Her bruger du de eksekutive funktioner, som sidder i den forreste del af hjernen, i pandelapperne. 

Du kan hjælpe din hjerne ved at give den pauser. En pause betyder helt fri, det virker ikke godt nok at se en serie på Netflix, fordi din hjerne så arbejder videre med det, den ser. Et godt fif til, hvordan du kan holde helt fri, er at lade være med at kigge på din mobil, når du venter på dine venner, på bussen eller når du blot har en ledig stund. Lad hjernen få pause og kig ud i luften. Lad tankerne flyve afsted, det er godt for dig. Tænk ikke på noget bestemt. Gå en tur, kig ud af vinduet, lav ingenting. Det er svært, men det hjælper. Så får hjernen plads og tid til at tænke helt frit uden at være styret af noget bestemt. 

Der er meget at se til, når man er ung: Skole, arbejde, familie, venner, kærester, gå i byen og fritidsinteresser. Det kan føles uretfærdigt, at du også skal passe din diabetes – det er der jo slet ikke tid til! Men gør du det alligevel, kan du faktisk få mere overskud, fordi din krop får det bedre. Du kan få mere energi af at være godt reguleret og af at passe godt på dig selv. Energi til alt det andet du gerne vil. Er du i tvivl om, hvordan du gør det, så snak med din diabetesbehandler, der kan hjælpe dig. Du kan også få god hjælp ved at tale med andre, der har diabetes – de vil ofte have oplevet noget af det samme som dig. 

 

Giv pauser til din hjerne 

 

• Gå en tur, mærk naturen  
• Kig ud af vinduet
• Dagdrøm, mens du venter på noget
• Vær kreativ – lav en aktivitet, du ved, du slapper af ved: fx male, tegne, bage

Du bruger hjernens eksekutive og mest avancerede funktioner, når du:

  

• Træffer beslutninger
• Planlægger
• Udfører dele af en plan i en bestemt rækkefølge 
• Skal bevare overblikket
• Holder øje med eventuelle fejl og at rette op på dem 
• Ignorerer forstyrrelser
• ”Skifter gear” (fleksibel ændring af ideer eller handlinger) for at klare ændrede omstændigheder

Altså, når du passer din diabetes

 

 

Diabetes Ungeklinikken

Supplerende behandlingstilbud fra Steno Diabetes Center Nordjylland

 

Følg os på www.rn.dk/ungdiabetes