Nåle og testudstyr søges som et hjælpemiddel ved kommunen. De tilskud, dine forældre har haft, bortfalder, når du fylder 18 år. Det betyder, at du selv skal søge kommunen om diverse tilskud i forhold til din diabetes.
Når kommunen bevilger hjælpemidler, henviser de til hjemmesiden på den leverandør af diabeteshjælpemidler, som kommunen samarbejder med. Her kan hjælpemidlerne efterfølgende bestilles ved behov.
Hvis du flytter
De bevillinger kommunen giver dig, har kun gyldighed, så længe du bor i kommunen. Hvis du flytter til en anden kommune, ophører bevillingerne automatisk, og du har selv ansvaret for at kontakte den nye kommune for ny ansøgning om diabetesrelaterede hjælpemidler.
Pumpe og sensorer
Region Nordjylland er ansvarlig for at betale for dine varer til pumpe og sensorer, dvs. du ikke selv skal betale for disse varer.
Bestilling af udstyr til pumpe og sensorer skal bestilles via Regionens indkøbssystem: ILS-online på http://webils.rn.dk.
Du har mulighed for at bestille 24 timer i døgnet, dog skal du bestille senest 14 dage før, du ønsker dine varer leveret.
Du skal anvende samme brugernavn og password, som du tidligere har været vant til at bruge på Børneafdelingen. Er du ny bruger, vil du blive kontaktet af indkøbskontoret for nærmere information.
Har du spørgsmål vedr. din bestilling, kan du kontakte indkøbskontoret på tlf: 97 64 84 56 eller mail: hjemmepatienter@rn.dk.
Merudgifter
Ekstra udgifter du har, fordi du har diabetes, kan du som udgangspunkt få dækket af kommunen. Det kaldes merudgifter. Det kan fx være:
- Insulin og anden medicin
- Kost
- Juicebrikker og druesukker
- Transport i forbindelse med besøg på hospitalet.
For at få dækket merudgifter skal dine udgifter overstige et minimumsbeløb som er variabelt fra år til år.
Overstiger dine udgifter ikke minimumsgrænsen på 6700,00 kr. (2020), skal du selv betale for udgifterne.
Hospitalets socialrådgiver kan oplyse dig om, hvilke beløb der gælder aktuelt og vejleder dig i, hvordan du ansøger dækning af udgifter.
Hvornår skal man søge om dækning af merudgifter
Dækning af merudgifter kan ikke søges med tilbagevirkende kraft og skal som udgangspunkt søges, inden du har udgifterne. Du skal derfor heller ikke dokumentere dine udgifter, men sandsynliggøre (som det hedder i lovgivningen), at det er en udgift, du vil få i løbet af det kommende år.
Kommunen skal en gang om året undersøge, om du stadig er berettiget til at modtage bevillingen. En gang om året skal du derfor kunne sandsynliggøre, at du i det kommende år, vil have merudgifter for mere end det gældende minimumsbeløb.
Har du ikke det, ophører bevillingen, og du skal selv betale dine merudgifter. Udgifterne kan ændre sig fra år til år, og du kan altid søge igen.