Digitalt Diabeteshus

Projektet Digitalt Diabeteshus består af to projektspor: Digital Indretning og Virtuel Spejling. Fundamentet for begge projektspor er at styrke og understøtte patienternes egne ressourcer og kompetencer gennem let tilgængelig adgang til viden af høj kvalitet og en synliggørelse af allerede eksisterende tilbud som udbydes.

Digital Indretning består af digitale installationer, som skal placeres i Diabeteshusets venteområder. Formålet med de digitale installationer er at formidle diabetesrelevant viden for at skabe tryghed og forståelse gennem interaktiv leg og læring. Der er planlagt fem digitale installationer med hvert sit fokusområde som eksempelvis filtreret viden gennem en virtuel diabetesreol, et flerbruger spil til børn og forældre, kompetenceudvikling af kulhydratstælling ved en projekteret tallerken og opskrifter to go med fokus på en sund ernæringsfordeling. Flere af de digitale løsninger udvikles også til andre platforme og kan indgå i undervisning og konsultationer. De fem digitale installationer er placeret i stueetagen, hvorefter der vil blive udviklet nyere digitale installationer til øvrige etager efter en gennemgående behovsafdækning samt udviklingsproces i samarbejde med patienter, pårørende, personale og eventuelt øvrige interessenter.

Virtuel Spejling er en webbaseret løsning, hvor patienter og pårørende uafhængig af lokation kan tilgå et visuelt overblik over Diabeteshuset og tilbud, konsultationsmuligheder og digitale tjenester som eksempelvis egne persondata, selvbooking af tider til kontroller, videosamtaler samt vejledning eller support til diabetesteknologi.

Begge projektspor har fokus på øget viden om diabetes, mestring og kompetenceudvikling gennem et levende og lærerigt miljø i Diabeteshuset, som virtuelt kan tilgås via eget device hjemme eller på farten.

 

Løsning 1: Leg med Sten-O

Et flerbrugerspil med fokus på elementer i diabetesbehandlingen – spillets udfald vises i Sten-O, hvor de animerede øjne kan skabe forskellige udtryk alt efter symptomer eller valg i spillet.

 

 

Løsning 2: Mit måltid

En projekteret tallerken hvor man kan gætte hvordan et måltid er sammensat i forhold til kulhydrater. Spillets sværhedsgrad øges let efter korrekte svar og der vil være forskellige typer måltider man kan tilgå.

 

 

Løsning 3: Opskrifter to go

En digital ovn som indeholder opskrifter. Ovnen består af drejeknapper som hver især signaliserer en søgefunktion som bl.a. måltidstype, tid, særlige behov, allergier m.m. Opskrifterne og dertilhørende indkøbsliste tilsendes pr. mail eller via link.

 

 

Løsning 4: Diabetes gennem tiden

En diabetes tidsrejse med forskellige interaktive sektioner, hvor man kan udforske fortællinger, forskning, diabetesteknologiens udvikling og en udstilling af historiske genstande.

 

 

Løsning 5: Virtuel Diabetesreol

En reol med én enkelt indgang til viden, hvor viden selekteres efter forskellige kriterier, så patienter og pårørende får let adgang til vejledninger, webinarer, podcasts, temaaftener m.m. som er relevant for dem ud fra deres situation.